מחלות חניכיים נפוצות – איך לחסוך כאבים, עקירות והוצאות?

מחלות חניכיים נפוצות

שיחה עם ד"ר חנא עיסא על מחלות חניכיים נפוצות ודרכי המניעה והטיפול

אחד המאפיינים הקריטיים של מחלות חניכיים נפוצות הוא שלעתים קרובות אנחנו לא מרגישים בהן. אין כאב, אין רגישות, אנחנו לא יודעים אבל מחלת החניכיים מתפתחת שלב אחרי שלב. כאשר המחלה מתגלה זה בדרך כלל כרוך גם בכאבים ועוד יותר חמור – בנשירת השיניים או בעקירתן. בשלב מתקדם של מחלות חניכיים אין טיפול אחר מלבד עקירה. זה גם לא נעים וגם כרוך בעלויות גבוהות לשיקום הפה.

אז איך נוצרות מחלות חניכיים נפוצות ואיך למנוע אותן? פנינו לד"ר חנא עיסא, מומחה לכירורגיית פה ולסת ובעל מרפאה בקריית מוצקין: "למחלות חניכיים יש הקשר גנטי מסויים. יש גם קשר לעישון ולעוד מספר גורמים", מסביר ד"ר עיסא, "אך הגורם העיקרי להן הוא הגיינה לקויה של הפה. גם אם מצחצחים את השיניים יומיום, אבל לא מקפידים, יש סיכוי להתפתחות של מחלות חניכיים".

אבל איך נדע אם יש לנו מחלת חניכיים, אם הן מתפתחות בשקט?

"בסופו של דבר יודעים, כאשר מתחילים הכאבים והדימומים. כדי לגלות מוקדם יותר ולחסוך את כל הצרות נדרש ביקור תקופתי אצל רופא שיניים. פעם בחצי שנה או לפחות פעם בשנה". הגילוי מתבצע, כך מסביר ד"ר עיסא, באמצעות צילומי רנטגן ובדיקה יסודית של כיסי השיניים.

נחסוך מכם את המילים המדעיות והרפואיות של אופן הבדיקה הטיפול ונחזור על ההמלצה הקובעת: ביקור תקופתי במרפאת שיניים היא הדרך הבדוקה לגילוי מוקדם של מחלות חניכיים נפוצות ולמניעת הנזקים שהן גורמות.

מה בעצם גורם למחלות החינכיים הנפוצות?

"בטח שמעתם על רובד 'הפלאק' שמצטבר על השיניים. אין אדם שחסין מזה. כל מה שאנחנו מכניסים לפה תורם להצטברות 'פלאק'. רובד 'הפלאק' מכיל מאות סוגים של חיידקים שגורמים לתופעות דלקתיות ולהרס הרקמה התומכת בשן, גם ברקמה הרירית וגם ברקמת העצם. סביב כל שן נוצר כיס שמערער את בריאותה".

וצחצוח שיניים לא מספיק כדי למנוע מחלות חניכיים?

"צחצוח השיניים פעמיים ביום, בבוקר ובערב, הוא חשוב. אין דבר יותר חשוב מזה להגיינת הפה ובריאות השיניים. הצחצוח מסיר חלקים נרחבים, אם לא את רוב, 'הפלאק'. כדאי להשתמש גם בחוט דנטלי ובתכשיר שטיפה, לבחור מברשת איכותית ומשחת שיניים אפקטיבית, אבל הכי חשוב הוא הצחצוח היומי. ברוב המקרים זה מספיק כדי למנוע התפתחות של מחלות חניכיים.

אצל אנשים שיש להם נטייה למחלה, או שיש גורמים אחרים מלבד 'פלאק' שעלולים ליצור את המחלה – לדוגמא סכרת – הצחצוח ודאי מסייע להקטנת האפקט ומאט את ההתפתחות".

"אני רוצה להדגיש", אומר ד"ר חנא עיסא, "מי שלא מקפיד על צחצוח נכון יומיום מסכן את שיניו ועלול לאבד אותן בגיל מוקדם יחסית. מי שמקפיד על צחצוח נכון חוסך לעצמו הרבה צרות והוצאות".

מדוע מחלת חניכיים נפוצות מוגדרת כמחלה כרונית?

"מחלה כרונית היא מצב מתמשך שמלווה את האדם לאורך שנים ולעתים קרובות לאורך כל חייו. מחלת חניכיים מטבעה היא מחלה מתמשכת וגם כאשר מבצעים טיפול מונע – יומיום באמצעות צחצוח ובפעם בחצי שנה אצל רופא שיניים – היא עלולה לחזור, כי אנחנו לא מפסיקים לאכול ולשתות ורובד 'הפלאק' לא מפסיק להצטבר מחדש".

מה עושה רופא השיניים בביקור התקופתי?

"ביקור אצל רופא שיניים יכול לכלול מגוון טיפולים, הכל בהתאם לפציינט", אומר ד"ר עיסא. "בנושא של מחלות חניכיים קודם כל מתבצעת בדיקה לאבחון המצב ואז מחליטים על טיפול מתאים, לפי האבחנה האישית. במצב מתקדם של המחלה יידרש ניתוח חניכיים, אך במרבית המקרים מדובר בטיפולי ניקוי ותחזוקה שגרתיים".

האם יתכן כי מחלות חניכיים הן כל כך נפוצות, כי אנשים מפחדים ללכת למרפאות שיניים?

"כן", אומר ד"ר עיסא, "אנחנו מכירים את התופעה ויש לה אפילו שם – חרדה דנטלית". הבשורות הטובות: פחות ופחות אנשים חווים 'חרדה דנטלית', שקשורה בדרך כלל לחוויה שלילית מן העבר. רפואת השיניים היום היא לא מה שהיה פעם.

"הטיפולים היום מבוצעים בתנאים שונים לגמרי, ללא כאבים, וכל הדימוי של חוויה מפחידה שייך לעבר", אומר ד"ר עיסא.

לסיכום; מחלות חניכיים נפוצות הן סיכון רווח, בין הנפוצים ביותר בעולם. הלכה למעשה כל אדם צריך לקחת בחשבון שהוא לוקה במחלה במידה זאת או אחרת ולהתנהג בהתאם – הקפדה יומיומית על הגיינת הפה וסימון ביומן לביקור חצי שנתי או שנתי אצל רופא השיניים.